Rekruttér gennem headhunting

Brug headhunting, når du skal ansætte den helt rigtige kandidat

Arbejdsmarkedet har fart på, og mange brancher har øget deres rekruttering på baggrund af opadgående vækst, og arbejdsløsheden er derfor lav – meget lav. Det resulterer også i, at mange virksomheder begiver sig ud på en ørkenvandring, når de søger efter nye kandidater, og modtager få eller ingen ansøgninger. Derfor bør virksomhederne med fordel overveje at benytte headhunting for at tiltrække dygtige og kvalificerede kandidater. I dette blogindlæg kigger vi derfor på, hvad headhunting er, hvilke fordele det har, og hvordan du får en succesfuld ansættelse gennem en proaktiv rekruttering af medarbejderen.

Hvad er headhunting?
Når markedet er drænet for ansøgere, kan du gå over til en mere opsøgende tilgang, hvor du forsøger at tiltrække den rigtige kandidat ved at gå mere proaktivt til værks. Det kan lyde som at stjæle medarbejdere – og det er det nok også i grove træk. Men mest af alt handler det om at vende processen på hovedet, så det er dig, der opsøger kandidaten, og ikke omvendt. Du kan enten benytte dig af et professionelt headhunting-firma, som tager sig af research, kontaktformidling og ansættelse, eller du kan selv støvsuge markedet, indtil du møder en lovende medarbejderprofil. Inden du går i gang, er det dog utroligt vigtigt, at du har gjort dig tanker omkring de kvalifikationer, erfaringer og personlige egenskaber, som stillingen kræver, og som er vigtige for dig. På den måde opnår du en langt højere succesrate med dine ansættelser, da du forhåbentlig kun får kvalificerede kandidater i kikkerten.

Brug headhunting, og høst fordelene
Det er ofte lederstillinger, som bliver besatte gennem headhunting, men faktisk kan du med fordel benytte dig af headhunting til at rekruttere til alle stillingsniveauer. Ved at tage aktiv del i rekrutteringsprocessen – i stedet for at vente på, at den rigtige kandidat reagerer på et stillingsopslag – får du muligheden for at præge din arbejdsplads i en positiv retning. Benytter du derfor headhunting, vil du opleve fordele, hvor du får:

  • en større chance for en succesfuld rekruttering
  • muligheden for at matche den nye profil med resten af dit team
  • mere målrettede kvalifikationer til virksomhedens opgaver
  • en hurtigere besættelse af den ledige stilling

En fejlrekruttering kan koste op mod en halv million kroner, så der er altså også en væsentlig økonomisk gevinst at hente, når du kan hente de kvalifikationer, som du har brug for til din virksomhed.

Til kamp mod manglende ansøgere: Headhunting er dit bedste våben
Virkeligheden på arbejdsmarkedet i dag forudsætter, at headhunting er en nødvendighed for at undgå, at den ledige stilling forbliver ledig alt for længe. Det kan blive en ond spiral, da virksomheden kan virke utiltrækkende for ansøgere, hvis en stilling ligger længe i jobdatabaserne. Statistikkerne viser, at: 63% af virksomheder oplever ikke at have kvalificerede ansøgere at vælge imellem Kilde: https://zety.com/blog/hr-statistics Det kan resultere i en langtrukken ansættelsesproces. Det kan både blive dyrt og kontraproduktivt, fordi virksomheden er en mand i undertal. Gennem headhunting kan du altså målrettet gå efter netop den kandidat, som du skal bruge, og ansøgere, der måske slet ikke aktivt leder efter nyt job, kommer nu i spil som nye medarbejdere. Processen er derfor langt kortere og viser sig mere effektiv, da udvalget og kvaliteten vokser.

Benyt den rette strategi, når du skal rekruttere gennem headhunting
Særligt til job inden for IT, kan headhunting været det bedste værn mod den tomme indbakke. Her oplever mange slet ikke at modtage ansøgninger, hvorfor du kan risikere, at du skal ansætte, hvem der nu end ansøger eller nedlægge stillingen. Arbejder du med IT, kan headhunting derfor betyde, at du udvider dine valgmuligheder og kvaliteten af kandidaterne. Men først skal du have en god strategi for din headhunting. Selvom kandidaterne ikke aktivt er jobsøgende, fortæller 81%, at de ville tage et nyt arbejde, hvis de får det rigtige tilbud. Har du derfor den rigtige strategi, inden du hiver fat i kandidaten, har du en stor chance for at få en fisk på krogen. Research er derfor dit bedste redskab. Undersøg, hvem dine kandidater er, og hvilke forhold de er ansatte under. På den måde ved du, hvilke knapper du kan trykke på i forhold til, hvad der vil kunne tiltrække den profil, som du har i kikkerten. Skiller din virksomhed sig ud på den gode løn eller måske et godt arbejdsmiljø, kan du med fordel bringe dette i spil, når du skal headhunte kandidaten. Brug sociale netværk (som LinkedIn) til din research, og når der skal skabes den første kontakt, da det er et genialt redskab til at opfange relevante kandidater og finde den nødvendige information til din jobforhandling.

Find de bedst kvalificerede kandidater ved at bruge et utraditionelt headhunting-bureau
Det ville være løgn, hvis vi sagde, at headhunting er let. Faktisk kræver det et stort forarbejde, hvis man vil finde frem til den helt rigtige profil. Ofte kræver det også et enormt netværk, hvor man har adgang til relevante kandidater. Bring derfor en ekspert på banen ved at bruge et headhunter-bureau i Danmark, der kender til processen. Du kan også vælge det nye alternativ med en Shortlist, som i stedet for at drive hele rekrutteringen, hjælper dig med at finde frem til din næste kvalificerede medarbejder. Med erfaring inden for rekruttering i hele Danmark tilbyder vi et moderne og innovativt rekrutteringskoncept, hvor ejerskabet over rekrutteringen er dit. Det er tilpasset det nutidige kandidatmarked, og derfor vil vi være med dig gennem hele rekrutteringsprocessen for at sikre, at du får den bedste medarbejderkvalitet. Vil du høre mere om, hvordan Shortlist kan hjælpe dig med din headhunting, så kontakt os for at få en snak om dine muligheder. 

Shortlist oprindelig Founder Grundlægger Troels Vilsted Skydt

Troels Vilsted Skydt

Director & Founder

Uforpligtende sparring til din rekrutteringsstrategi

Jeg ved hvordan du skaber en effektiv rekrutteringsstrategi, og hvordan du skaber en stærk relation med de bedste kandidater i markedet - kandidater som du ellers ikke ville tiltrække via de gamle og traditionelle metoder. Vil du have min uforpligtende sparring, så er jeg klar.

Lad os tage en samtale