Undgå dyre fejlansættelser | Vi guider dig | Shortlist.dk

Undgå dyre fejlansættelser – få 6 gode råd

Det kan koste mere end en årsløn at ansætte den forkerte medarbejder. Tænk lige på det en gang mere. En fejlrekruttering kan koste 75-150 % af en ny medarbejders årsløn! Det lyder voldsomt, men for mange virksomheder er det desværre en realitet.

Det ser vi i Ballisagers rekrutteringsanalyse, hvor 86 % af de adspurgte virksomheder har prøvet at lave en fejlrekruttering.

Det betyder, at virksomhederne har spildt tid og ressourcer. Omkostningerne kommer i form af udgifter til løn, oplæring, markedsføring, spildt tid, fald i produktivitet osv. Der er derfor mange grunde til at undgå fejlrekruttering.

I dette blogindlæg giver vi dig 6 gode råd til, hvordan du undgår fejlrekruttering og i stedet ender med den helt rette kandidat. Ofte handler det om en effektiv rekrutteringsproces og tænke rekruttering på en ny måde.

1. Lav en grundig foranalyse

Fejlansættelse handler ikke kun om manglende kompetencer hos kandidaten. Det handler også om manglende forarbejde fra virksomhedens side. Det kan være manglende forberedelse og undersøgelse af arbejdsopgaver, ansvarsområder og målsætninger.

En grundig foranalyse mindsker risikoen for fejlrekruttering, fordi du er sikker på, at kandidaten har den rette faglighed. Hvis du ikke selv har styr på det grundlæggende ved stillingen, er det umuligt for en ny medarbejder at passe ind og leve op til dine krav.

2. Afdæk markedet på nye måder

Det klassiske jobopslag på diverse medier er ikke altid den bedste løsning, når du skal finde din næste medarbejder. Tænk over, hvordan du kan nytænke din rekrutteringsproces og på den måde få fat i de kandidater, der passer til din stilling.

I flere tilfælde vil det give mere mening at finde alternativer til den klassiske rekruttering. Det kunne være at droppe jobopslaget og i stedet søge via netværk eller fokusere på de passive kandidater, som du kan læse mere om i næste punkt.

Ofte kan det også være svært at fange kandidaternes opmærksomhed i et klassisk jobopslag. Så måske skal du tænke i nye baner og motivere dine kandidater på nye måder. Det gælder om at starte en dialog og præsentere dem for fordelene ved stillingen. Det kan eksempelvis gøres gennem personlige samtaler frem for at bruge det samme jobopslag, I har brugt i årevis.

3. Aktivér de passive kandidater

En anden måde at sikre dig, at du får den helt rette kandidat – og derved undgår at fejlrekruttere – er at fokusere på de passive kandidater. Ofte sidder det perfekte match allerede i en stilling et andet sted.

I mange brancher kan det være svært at finde ledige kandidater, der passer til de ledige stillinger. Det gælder eksempelvis IT. Her sidder de bedste kandidater allerede i stillinger, som de måske ikke er helt tilfredse med. Så hvorfor ikke headhunte dem, når du har undersøgt, at de har den helt rette erfaring og faglighed.

Du behøver ikke kun fokusere på de passive kandidater. Det kan være en fordel at inkludere både de aktive og passive kandidater i din søgning, så du får en større del af kandidatmarkedet. Det er kun en lille procentdel af markedet, der er jobsøgende, og du går derfor glip af en masse potentiale ved kun at tage udgangspunkt i de aktive kandidater. Så overvej, om du skal i gang med at headhunte.

4. Hav fokus på organisationskultur

Kulturen på arbejdspladsen har en stor indflydelse på, hvordan den nye medarbejder trives og klarer sine arbejdsopgaver. Det er derfor afgørende at medtænke den kultur, der er i jeres virksomhed – også selvom det måske ikke er noget, I tænker på i hverdagen.

Virksomhedens kultur handler om de normer og værdier, der kendetegner jeres virksomhed. Det kan være, at I er uformelle og ikke så hierarkiske. Du kan definere jeres organisationskultur ved at undersøge:

  • hvordan medarbejderne i afdelingen bliver motiveret
  • hvilken stemning der er i virksomheden
  • hvilke krav I stiller til den nye medarbejder
  • om der har været særlige grunde til, at tidligere medarbejdere ikke har fungeret godt i jobbet.

Disse spørgsmål får dig tættere på jeres organisationskultur og gør det nemmere at finde en kandidat, der passer ind i lige netop jeres team – både personligt og fagligt.

5. Inkludér employee branding, og vær tydelig i præsentationen af stillingen

I tråd med ovenstående punkt er det tydeligt, at fejlrekruttering ikke kun handler om virksomheden, men også om medarbejderen. For det er også en fejlrekruttering, når medarbejderen siger op inden for kort tid. Du skal derfor også have fokus på kandidaten. Her gælder det om at være meget tydelig i præsentationen af virksomheden og stillingen og sørge for en god onboarding.

En kandidatanalyse fra 2019 viser, at 33 % af de kandidater, der sagde deres stilling op inden for et år, følte, at stillingen ikke svarede til, de havde fået præsenteret. 19 % synes det samme om virksomheden.

Det er derfor altafgørende, at I som virksomhed har styr på jeres employee brand og får præsenteret stillingen og virksomheden, som den er. Kandidaten skal have et korrekt billede af virksomheden, så han eller hun har det helt rette grundlag for at søge stillingen. På den måde undgår du, at kandidaten siger op, og du ender med en fejlansættelse. Du kan læse mere om, hvordan du styrker jeres employee brand her.

6. Hvis du ikke har de rette forudsætninger, så få hjælp

Vi kommer ikke udenom, at du ikke finder den rette kandidat, hvis du ikke sætter tiden af til det og ikke har den rette erfaring med rekruttering. Det nytter ikke noget at lede i øst og vest uden et netværk og uden kompetencerne til at interviewe relevante kandidater. I det tilfælde vil det være en god idé at bruge gratistjenester som fx 3rekrutteringstilbud.dk til at få 3 tilbud på rekrutteringsprocessen, der er sammenlignelige og understøttet af reviews og referencer fra kandidater og kunder. 

Langt de fleste virksomheder er dog gode til at præsentere arbejdsopgaverne og kender virksomheden godt. Men ofte mangler de den rette erfaring, indsigt og netværk til at finde de rette kandidater i første forsøg. 
Det betyder, at de er gode til at finde et match og derfor ikke behøver et traditionelt rekrutteringsbureau, men i stedet for et nyt alternativt som Shortlist.

Find derfor ud af, om du har de rette forudsætninger til at rekruttere. Hvis det ikke er tilfældet, har du hos rekrutteringsbureauet Shortlist mulighed for at bruge din viden om virksomheden til den endelige udvælgelse og interviews, mens vi står for at finde de perfekte kandidater til din virksomhed og motivere dem til at vælge lige netop din virksomhed. Det er din vej til at undgå fejlansættelse. Bliv klogere på dine muligheder ved at
kontakte os.

Shortlist oprindelig Founder Grundlægger Troels Vilsted Skydt

Troels Vilsted Skydt

Director & Founder

Uforpligtende sparring til din rekrutteringsstrategi

Jeg ved hvordan du skaber en effektiv rekrutteringsstrategi, og hvordan du skaber en stærk relation med de bedste kandidater i markedet - kandidater som du ellers ikke ville tiltrække via de gamle og traditionelle metoder. Vil du have min uforpligtende sparring, så er jeg klar.

Lad os tage en samtale