Employer Branding med Sociale medier

Derfor er sociale medier vigtige i din Employer Branding

Måske har du og din virksomhed allerede taget jer tiden og ressourcerne til at få opbygget et stærkt Employer Brand, men hvor er det egentlig I markedsfører i jer selv?

Hvis ikke ”sociale medier” dukker op som en af de første svarmuligheder på dette spørgsmål, bør I tage jeres strategi til genovervejelse. For selvom der er masser andre steder, hvor det giver mening at markedsfører jeres Employer Brand, eksempelvis jeres egen hjemmeside, er sociale medier, som LinkedIn, Facebook og Instagram mindst lige så vigtige.

 

Hvad er Employer Branding?

Employer Branding handler kort sagt om virksomhedens omdømme. Hvad forbinder offentligheden med jeres brand? Har virksomheden et stærkt varemærke som arbejdsplads og opleves det tiltrækkende som arbejdsplads for udefrakommende?

Spørgsmål som disse kan ikke altid udelukkende kontrolleres af virksomheden selv. Dét, offentligheden tænker om virksomheden påvirkes i høj grad af faktorer som medieoptrædender, rygter og udtalelser fra tidligere medarbejdere. Alt sammen noget, der er ude af virksomhedens egne hænder.

Men med en tilstedeværelse på sociale medier kan virksomheden genoptage kontrollen og påvirke den reelle opfattelse af virksomheden i retning af den ønskede opfattelse.

 

Brug Social medier til Employer branding

Sociale medier kan bruges som et interaktivt værktøj til at skabe lige præcis den Employer Branding, der giver det ønskede indtryk af virksomheden. Udover at være til stede lige præcis der, hvor kunder og potentielle medarbejdere befinder sig, udgør sociale medier også en enestående mulighed for at komme i kontakt med netop disse grundet platformenes mange interaktive funktioner.

Derudover er tilstedeværelsen på sociale medier enormt vigtige for dit Employer Brand, fordi det ofte er gennem sådanne platforme at potentielle medarbejdere og kunder skaber deres første indtryk af virksomheden. Hvor den traditionelle hjemmeside både skal opsøges aktivt af potentielle medarbejdere og kun kan bruges til storytelling, kan sociale medier derimod også engagere og berører individer, der ellers ikke aktivt ville opsøge virksomheden. Desuden opleves virksomheders tilstedeværelse oftest som en langt mere autentisk og deltagende måde at formidle sit brand på, hvilket i den grad kan komme virksomhedens reputation til gode.

 

Fordele ved Employer branding via Social medier 

Employer brand marketing gennem sociale medier er fordelagtigt af mange årsager, men brugen af sociale medier er i sær vigtigt, når det kommer til hiring. Ifølge flere undersøgelser, besøger hele 86% af alle jobansøgere virksomhedens sociale medier i forbindelse med deres overvejelser om ansættelse. Dette skyldes, at arbejdsstyrken i høj grad ønsker at arbejde i en virksomhed, de kan stole på og hvis værdier de er enige i.

Men hvordan fremstår man som virksomhed tillidsfuld på de sociale medier? Det afhænger i høj grad de eksisterende medarbejdere. Faktisk er hele 90% af virksomhedens Employer Brand på sociale medier baseret på netop dem, hvorfor deres tilfredshed, engagement og loyalitet overfor virksomheden er enormt vigtigt.

 

Sådan kommer du i gang

Og hvordan sikrer din virksomhed så at imødekomme ovenstående? Det har vi hos Shortlist.dk et par gode råd til:

Employee Account takeover 

Det potentielle medarbejdere gerne vil se på de sociale medier er jo the real deal. Marketingafdelingen kan sige nok så meget om, hvordan det er at være ansat i virksomheden, men hvis det skal være tillidsfuldt skal det komme fra medarbejderne selv. Derfor kan det at lade medarbejdere overtage virksomhedens sociale medie profil gøre underværker, hvis man som virksomhed ønsker at fremstå mere tillidsfuld.

Og så er det jo ingen hemmelighed, at folk generelt elsker at snage i andre menneskers hverdag, hvorfor en strategi som denne også ofte vil booste virksomhedens reach. 

Employee Story Highlights 

Dette punkt er særlig relevant for mindre virksomheder, der har et overskueligt antal ansatte, og derfor kan styrke deres Employer Brand gennem præsentation af de ansatte som individer. Ved at lave en Instagram Story Highlight for hver (eller særligt interessante) medarbejdere, giver du udefrakommende muligheden for at lære selve hjertet af din organisation af og dets værdier at kende.

Employee Achievements

Nogle gange udretter dine ansatte noget helt særligt, hvilket også oftest fejres internt i virksomheden. Men her er det essentielt at tænke individuelle fejringer med ind i jeres brand på de sociale medier. Det vil nemlig både vise den givende medarbejder at han/hun’s arbejde er værdsat samtidig med, at det vil give andre en indsigt i, hvilken slags støtte virksomheden giver til sine medarbejdere.

Er du klar til at arbejde mere strategisk med Employer branding?

Så hvis du og din virksomhed ikke allerede benytter jer af sociale medier, hvad venter i så på?

Du har rigtig mange muligheder for at tiltrække de rette kandidater med Employer branding gennem de sociale medier. Derfor er det vigtigt, at du gør dig nogle grundige overvejelser, så du får mest muligt ud af din indsats. Du kan læse meget mere om, hvordan du tiltrækker kandidater gennem Employer Branding i vores tidligere blogindlæg om emnet lige her. 

Du kan få flere gode råd til jeres Employer Branding løbende her på siden, og du er altid velkommen til at kontakte os for sparring vedrørende ovenstående eller andet HR-relateret rådgivning, og det er uanset, om du ønsker hjælp til rekruttering København, Aarhus, Aalborg eller et fjerde sted. Vi er aldrig mere end ét klik væk. 

Nicklas Mohr Andersen

Kommerciel Direktør

Uforpligtende sparring til din rekrutteringsstrategi

Jeg ved hvordan du skaber en effektiv rekrutteringsstrategi, og hvordan du skaber en stærk relation med de bedste kandidater i markedet - kandidater som du ellers ikke ville tiltrække via de gamle og traditionelle metoder. Vil du have min uforpligtende sparring, så er jeg klar.