Tiltræk kandidater med employer branding

Rekruttering er på dagsordenen hos rigtig mange virksomheder. Særligt efter corona-krisen er der forsat højtryk på jobmarkedet. Den høje efterspørgsel på nye medarbejdere giver god grund til at forvente, at vi vil se nye rekorder i forhold til beskæftigelsen. Derfor bør din virksomhed have fokus på employer branding.
I dette blogindlæg tager vi et grundigt kig på, hvad employer branding er, og hvordan du kan bruge det som en del af din strategi til at tiltrække de rette kandidater.


Hvad er employer branding?
Lad os slå det fast med det samme: Alle virksomheder har et employer brand. Uanset om du tænker over det, gælder det derfor også din virksomhed. Hvis du ikke kender til begrebet, kan du derfor med fordel få styr på det allerede nu – det kan nemlig gøre en stor forskel i forhold til rekrutteringen i din virksomhed.
Employer branding handler om, hvordan virksomheder forsøger at markedsføre sig over for potentielle nye ansatte. Employer branding kan have afgørende betydning for, om en person har lyst til at arbejde i virksomheden. Faktisk kan employer branding også påvirke, om nuværende ansatte har lyst til at blive og være en del af arbejdspladsen.


Et employer brand bør tage udgangspunkt i, hvordan blandt andet omdømme og kommunikation hænger sammen. På den måde har virksomheden mulighed for at skabe en unik position på arbejdsmarkedet.


Nedenfor kan du se, hvad der er mest attraktivt ved en kommende arbejdsgiver.

10% tiltrækkes,når virksomheden har et godt brand.

29% tiltrækkes, når virksomhedens værdier er tydelige og efterleveres.

37% tiltrækkes, når de får mulighed for at dygtiggøre sig.

Kilde: https://ballisager.com/employer-branding-facts-tips-inspiration/

Hvilke fordele er der ved employer branding?
Hvis employer branding ikke allerede er en del af din overordnerede strategi for rekruttering, bør det blive det allerede i dag. Der er nemlig mange fordele forbundet med at bruge employer branding som led i at tiltrække de rette kandidater. Hvis du tror, at employer branding som disciplin er svært, så kan du godt tro om igen. Du skal dog naturligvis gøre en indsats, hvis du vil opleve resultater i forhold til rekruttering. Når du sætter fokus på employer branding kan du blandt andet se frem til fordele som:

  • Din virksomhed vil få et mere ensartet billede på tværs af platforme.
  • Din virksomhed kan i højere grad opbygge netværk.
  • Din virksomhed giver medarbejderne mulighed for at fungere som ambassadører.

Sammenlignet med de sidste ti år, er der sket rigtig meget i forhold til employer branding. Eksempelvis har valget af kanaler til at brande sin virksomhed ændret sig en del, og blandt andet de sociale medier har vundet indpas. På de sociale medier har virksomheder en suveræn mulighed for at skabe relationer til potentielle nye medarbejdere. De sociale medier giver dig også i højere grad mulighed for at komme i kontakt med kandidater. Særligt når efterspørgslen på arbejdskraften stiger, kan det være fordelagtigt at forsøge at nå alle kvalificerede kandidater.

I nogle brancher er anvendelsen af rekruttering via sociale medier tredoblet. I 2019 brugte 75% af virksomheder med mere end 10 ansatte aktivt de sociale medier. Facebook og LinkedIn er de mest poplære typer af sociale medier.

Kilde: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=33402

Hvordan kommer jeg i gang med employer branding?
Det er som sagt ikke svært at komme i gang med at arbejde med employer branding – det er jo allerede en del af din virksomhed. Hvis du vil udvikle og styrke employer branding i din virksomhed, stiller det dog krav til ledelsen. Er din arbejdsplads attraktiv? Hvis ja, er det så overhovedet en holdning, som dine medarbejdere har?
Se dig selv – og din virksomhed – i øjnene, og brug dine medarbejdere til at blive endnu klogere på din arbejdsplads. Hvis du ikke stiller skarpt på din organisation, kan du risikere, at ansøgere kigger efter andre virksomheder. Start med at spørge dine medarbejdere om, hvad de egentlig synes om at arbejde i virksomheden. På den måde kan du få et indblik i, hvad de eventuelt synes, at der mangler. Du kan naturligvis også finde ud af, hvad de synes, der er godt, og bruge det i forbindelse med employer branding.

Hvordan udvikler jeg en employer branding-strategi?
Når du vil udarbejde en strategi for employer branding for din virksomhed, bør du tage afsæt i virksomhedens værdier og kultur. Med udgangspunkt i medarbejdernes tanker og idéer kan du lægge en plan for, hvordan du vil brande virksomheden. I planen bør det eksempelvis fremgå, hvad formålet med employer branding overhovedet er. Derudover skal du være skarp på, hvilke hovedbudskaber du ønsker at brande virksomheden på.
Når der er styr på formålet og indholdet af din employer branding-strategi, bør du indtænke strategien i alle virksomhedens kommunikationsplatforme. Her er nogle eksempler:

  • Hjemmeside: Prioriter en særskilt side på hjemmesiden, hvor medarbejderne kan blogge løs om forskelligt karriererelevant indhold.
  • Nyhedsbrev: Sørg for, at virksomhedens nyhedsbreve har frigjort spalteplads, hvor der kan skrives om aktiviteter på arbejdspladsen eller lignende.
  • Jobannoncer: Tænk employer branding som en del af stillingopslaget ved at inkorporere en video, tekst eller infografik om virksomheden.

Du har rigtig mange muligheder for at tiltrække de rette kandidater med employer branding. Derfor er det vigtigt, at du gør dig nogle grundige overvejelser, så du får mest muligt ud af din indsats.

Lad et utraditionelt rekrutteringsbureau hjælpe dig med at finde kvalificerede kandidater
Når du har styr på employer branding, har du den bedste forudsætning for en kvalificeret rekrutteringsproces. Hvis du leder efter et alternativ til de klassiske rekrutteringsbureauer, kan Shortlist hjælpe dig. Vi ved, hvilke udfordringer der er ved traditionelle rekrutteringsmetoder. Derfor tilbyder vi en ny og moderne rekrutteringsproces, som er tilpasset nutidens kandidatmarked. Vi kan hjælpe dig med at få højere kvalitet i dit kandidatfelt – og samtidig spare dig både tid og ressourcer.


Vi tilbyder dig et innovativt rekrutteringskoncept, hvor du beholder ejerskabet over rekrutteringen. Til gengæld leverer vi markedets mest kvalificerede kandidater, der er motiverede til at indgå i en rekrutteringsproces i din virksomhed. Hvis du er i tvivl om, hvordan Shortlist kan hjælpe dig med rekruttering i din virksomhed, er du meget velkommen til at kontakte os helt uforpligtende. Vi står klar til at give dig det bedste kandidatfelt at arbejde med!

Shortlist oprindelig Founder Grundlægger Troels Vilsted Skydt

Troels Vilsted Skydt

Director & Founder

Uforpligtende sparring til din rekrutteringsstrategi

Jeg ved hvordan du skaber en effektiv rekrutteringsstrategi, og hvordan du skaber en stærk relation med de bedste kandidater i markedet - kandidater som du ellers ikke ville tiltrække via de gamle og traditionelle metoder. Vil du have min uforpligtende sparring, så er jeg klar.

Lad os tage en samtale