Antallet af forgæves rekrutteringsforsøg stiger fortsat – Sådan undgår du at blive en del af statistikkerne
29 % af virksomhedernes rekrutteringsforsøg endte forgæves mellem december 2021 og maj 2022. Det viser en ny rekrutteringsundersøgelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Det er hele 130.750 rekrutteringer, der er forgæves. 130.750 opslåede stillinger, hvor stillingen enten ikke blev besat eller blev besat med en person, der faktisk ikke havde alle de ønskede kompetencer.
Med en arbejdsløshed helt nede på 2,7 % er der bare utrolig få kvalificerede kandidater på markedet, og det betyder også, at der er færre, der læser de opslåede stillingsopslag. Men hvordan kan du så som virksomhed rive dig ud af statistikken og finde de rette kandidater?
Det gør vi dig klogere på her.
Danske virksomheder kæmper med at finde de rette ansøgere
Surveyen fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er et soleklart billede på, hvordan rekrutteringsmarkedet har set ud i den seneste tid – færre arbejdsløse betyder færre kandidater, der kan leve op til virksomhedernes krav og behov.
Tallene taler for sig selv:
- 16 % af virksomhedernes rekrutteringsforsøgene endte med, at stillingen ikke blev besat.
- 13 % af rekrutteringsforsøgene blev besat med en, som ikke havde de ønskede kompetencer.
- 46 % af virksomhederne har produktionstab afledt af, at de ikke har fundet de rette ansøgere på deres stillingsopslag.
Det betyder forgæves tid og spildte ressourcer – og som vi kan se – produktionstab, hvis ikke stillingerne bliver besat med de helt rigtige kandidater. Hvis ikke du finder en passende kandidat, kan vigtige opgaver ikke blive løst og driften af din virksomhed kan halte. Samtidig kan en fejlrekruttering koste dig stort.
Der er derfor ingen tvivl om, at de nye tal i høj grad påvirker de danske virksomheder, der leder efter nye medarbejdere.
De kvalificerede kandidater er passive jobsøgere
En del af grunden til at tallene ser ud som de gør, er at arbejdsløsheden er så lav og langt de fleste kvalificerede ansøgere allerede har et job. De kandidater, der sidder med alle kompetencerne sidder allerede i fornuftige stillinger og er derfor ikke aktivt jobsøgende. Det betyder også, at de ikke nødvendigvis læser det jobopslag du slår op for din virksomhed.
De venter i stedet på, at det rigtige job finder dem. Selvom de ikke er aktivt søgende, siger op mod 87 % nemlig alligevel, at de ville være åbne for dialog, hvis en recruiter henvendte sig. I stedet for at bruge din energi på det klassiske jobopslag, er det måske de passive kandidater, du skal have fat i? De passive kandidater kan nemlig sidde inde med de helt rette kvalifikationer, som du ellers ikke kan finde blandt den lille procentdel af ledige.
Den individuelle dialog kan være løsningen
En løsning kan være at vinke farvel til det traditionelle jobopslag og i stedet sige goddag til at indlede en individuel dialog med de passive kandidater i markedet. Det kan gøres ved at være proaktiv i søgen efter den rette kandidat. Vel og mærke på den helt rigtige måde. Det betyder, at massehenvendelser og spammails er et no-go. Mange virksomheder sender ligegyldige henvendelser eller irrelevante tilbud om stillinger til kandidater – og det kan være et problem.
At indlede og åbne en individuel dialog med potentielle kandidater i markedet kræver i stedet en helt specifik og målrettet proces. For dem, der mestrer den specifikke disciplin, er succesraten enorm.
Hemmeligheden ligger i at få skabt en god indgangsvinkel til dialogen, og gøre dialogen, ja, individuel. Det kan handle om alt fra den specifikke stilling og det gode arbejdsmiljø på lige præcis denne arbejdsplads til kandidatens ambitioner og fremtidsplaner. Det gælder om at finde ud af, hvad kandidaten vil og italesætte et jobskifte, så det matcher lige netop denne kandidat.
Dialogen kan også handle om kandidatens mulighed for udvikling i fremtiden og i den specifikke stilling. Alt i alt handler det om at motivere potentielle kandidater, som måske ikke selv har overvejet at skifte stilling. At tiltrække dem med storytelling og overbevise dem om, at netop denne stilling er som skræddersyet til dem – selvfølgelig kun hvis det er tilfældet. Men det vil det ofte være, da mange kandidater blot har brug for at få nye perspektiver på deres jobsituation.
Shortlist er eksperter i at skabe individuel dialog
Hos Shortlist lever vi af, at finde, motivere og kvalificere de rigtige kandidater. Vi har en helt unik proces og metode til at få de højt eftertragtede kandidater i spil til en stilling. Det betyder også, at du med vores proces ikke ender med at blive en del af den nedslående statistik. 98 % af vores kunder ender nemlig med at finde en kandidat, der har alle de rette kvalifikationer – intet mindre.Vil du have sparring på, hvordan du indleder og kommer i kontakt med de helt rette kandidater, så er vi ikke længere end et lille klik væk. Så tøv endelig ikke med at kontakte os.