Arbejdsfelt, opgaver og organisering
Arbejdsfelt:
Lillebjerg Skole er et tilbud for børn og unge i Halsnæs Kommune, som af forskellige grunde ikke kan trives i en almen klasse i folkeskolen. Som udgangspunkt er det normalt begavede børn, der er i dårlig trivsel og social udvikling i skolen og/eller i hjemmet.
Lillebjerg Skole tilbyder disse børn og deres familier et intensivt forløb, der har som mål at hæve elevens selvværd og sociale og faglige kompetencer, så en tilbagevenden til folkeskolen eller andet relevant tilbud muliggøres.
Tilbuddet er normeret til 50 elever i alderen 6 til 17 år samt 15 elever med behandlingsbehov. Pt har vi 33 elever i specialskolen og 20 i behandlingstilbuddet.
I 2019 flyttede skolen i nye lokaler i Hundested og er derfor på mange måder en ”ny” skole. I starten af 2023 udvides endvidere med øvrige nye faglokaler. Med flytningen gennemførtes en fusion af behandlingstilbud og specialtilbud under samme ledelse.
Opgaver:
Som ”ny” skole arbejder vi frem mod at skabe en skole med ”højt til loftet” og med klare rammer. Her skal der være plads til børn der ”fylder” og der skal være fokus på at tænke læring i bred forstand – læring som bevæger sig ud over klasserummet og som understøtter kommunens børnesyn. Vores grundholdning og børnesyn er at alle børn gør det bedste de kan. Hvis et barn ikke trives handler det om at justere på rammerne omkring det enkelte barn.
Skolen har allerede taget en række vigtige skridt i retning af den ønskede fremtid, men der er stadig rum for udvikling.
Den nye leder skal stå i spidsen for en proces, hvor der i samarbejde med medarbejderne arbejdes videre på, at skabe en tydelig pædagogisk ramme og fælles grundlæggende principper og retning for skolen videre udvikling.
Lederen skal således støtte i en udviklingsproces med fokus på samarbejdskultur, børnesyn og kompetenceudvikling. Dette skal gøres med respekt for skolens eksisterende værdier og traditioner, og med afsæt i en forudsigelig og tryg ramme, som er kendetegnet ved sikker drift og en tydelig struktur for både børn og medarbejdere i hverdagen.
Lederen vil få et særlig ansvar for at udvikle og udbrede et stærkt og bæredygtigt narrativ om skolen i lokalområdet, som sætter skolen på landkortet og som sikrer at skolen til stadighed opleves som et attraktivt tilbud.
Organisering:
Lederen af Lillebjerg Skole refererer til Leder af Folkeskolerne Mette Sabra som refererer til chef for området Mads Kjær Ingvardsen.
Ledelsesteamet består af skolelederen og en faglig leder. De administrative opgaver varetages primært af to fuldtidsansatte HKére.
Området for Børn, Unge og Læring (BUL) består af i alt 7 skoler, 11 dagtilbud og dagplejen.
I Halsnæs Kommune er skolerne selvstændige enheder med et stort ledelsesrum til at drive folkeskolerne ud fra de generelle rammer byrådet udstikker.
Skolelederen bliver en del af en skoleledergruppe med en stærk faglighed. I gruppen lægges der vægt på at drage nytte af hinandens fagligheder og erfaringer. Derfor mødes lederne en gang om ugen, med fokus på faglig sparring og opdatering.
Skolen har desuden et tæt samarbejde med kommunens socialområde, herunder psykologer og sagsbehandlere som ligeledes er kendetegnet ved en stærk faglighed, og ved en bred vifte af muligheder, som kan sættes i værk for børn med særlige behov.
Os som arbejdsplads
Lillebjerg Skole består af engagerede og fagligt dygtige medarbejdere, med en god blanding af erfarne og nye medarbejdere. Kulturen er kendetegnet ved et stærk engagement og høj faglighed bland skolens lærere og pædagoger, som udspiller sig i samarbejde med flere forskellige samarbejdspartnere herunder psykologer, sagsbehandlere, Familieafdelingen og PPR som også har deres daglige gang på stedet.
Alle medarbejdere er i gang med et fælles uddannelsesforløb med henblik på at skabe en fælles pædagogisk og behandlingsmæssig udviklings ramme som tager afsæt i neuropsykologien.
Personprofil
Lederen skal have indgående kendskab til skoleområdet, erfaring fra specialområdet, en solid ledelsesmæssig ballast og en lederuddannelse.
Vi søger en leder som kan formå at bygge videre på ønsket om, at udvikle skolen i tæt samarbejde med medarbejderne og de øvrige interessenter på området. Den nye leder har tidligere leveret overbevisende resultater med udvikling af en stærk samarbejdskultur med fokus på inddragelse og interessenthåndtering.
Samtidig skal den nye leder være skarp på planlægning af skoleåret, arbejdstidstilrettelæggelse og det at kunne sikre en stabil drift. Det kræver en leder med en stærk sans for systematik og detaljer.
Som person ønskes en tydelig og inddragende leder, som er god til at lytte og som i et tæt samarbejde med medarbejderne kan udstikke en retning for skolen som alle kan se sig selv i. Den nye leder skal kunne se sig selv i det lange seje træk, have øje for de små skridt på vejen og have blik for at fremhæve de små succeser undervejs.